Monolog

"Kalau suka boleh baca"

Sabtu, 19 Jun 2010

Tips Berkesan Untuk Membersihkan Karpet




Karpet biasanya digunakan untuk mencantikkan lagi bahagian lantai di sesuatu kawasan atau rumah. Jadi amatlah penting supaya memastikan ia dalam keadaan yang baik dan bersih.  Karpet sangat mudah untuk dihinggapi kekotoran, kesan lumpur akibat daripada kawasan persekitaran atau kesan tumpah sehinggakan ia memerlukan cara pembersihan yang betul untuk menaikkan semula kecantikannya. Kos untuk membersihkan karpet adalah lebih murah dibandingkan dengan kos untuk menukarkannya kepada yang baru. Jadi, membersihkannya adalah lebih jimat.



Apabila anda merancang untuk memilih servis merbersih karpet yang sesuai, ia adalah satu kerja yang sukar kerana kebanyakan servis membersih karpet menawarkan anda dengan servis yang biasa sahaja sedangkan anda mahukan yang lebih baik. Saya akui ada juga sesetengah servis membersih karpet yang menawarkan servis yang terbaik. Mereka memberikan keutamaan kepada sensitiviti pelanggan kepada mana-mana pencemaran dalaman atau ‘indoor pollution’ dan juga kepada habuk. Namun anda tetap boleh membersihkannya sendiri bila-bila sahaja yang anda inginkan.

Untuk itu, walaupun mereka mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri. Pembersih karpet profesional telah terbukti mahal dan dan jika anda tak bernasib baik dan mendapat syarikat pembersihan yang tidak memuaskan untuk rumah anda  hasilnya hanya boleh merosakkan lantai dan padding rumah anda, manakala karpet masih kotor dan anda kehilangan semua harapan untuk mendapatkan kembali deposit anda jika kebetulan anda adalah seorang penyewa sahaja. Kelebihannya adalah jika anda mendapat syarikat pembersihan yang bagus, anda akan mendapat karpet yang ditinggalkan bersih, segar, kelihatan seperti yang baru dan anda juga mendapat jaminan yang boleh di pertahankan.
Jika anda memutuskan untuk membersihkan karpet anda sendiri maka anda boleh menjimatkan wang yang banyak - jika anda menyedari apa yang anda lakukan, bagaimana anda melakukannya dan anda tidak akan percaya lagi pada magik. Selain itu, menyewa mesin ‘dry cleaning’ karpet yang anda tidak tahu gunakan boleh menyebabkan kerosakan pada karpet dan juga meneggelamkan lantai karpet. Anda akan kehabisan wang dan juga tidak mempunyai karpet yang cantik lagi.

Pembersihan terbaik untuk karpet adalah merujuk kepada karpet dan permadani yang diperbuat dari sutera, wul atau serat alam lain. Setiap kaedah pembersihan Do-It-Yourself untuk keperluan berikut adalah punca yang sangat penting: gunakan vakum selalu untuk menghapuskan tanah kering sebanyak yang mungkin, baca dan ikuti arahan dengan teliti. Kesalahan umum yang selalu dilakukan ketika membersihkan karpet sendiri adalah menggunakan pelbagai jenis produk pembersih dan akhirnya tidak boleh mengekstrak kembali produk lengkap dari karpet sewaktu proses pembersihan. Yang tinggal bukan hanya membersihkan tanah, ia juga membuatkan karpet kesayangan anda dilihat buruk dengan cepat, kerosakan pada serat karpet itu juga meningkat dan serta mengurangkan kehidupan karpet. Namun begitu, jika anda mengikut tips pembersihan karpet didalam artikel ini. Insyaallah tiada masalah. Renung-renungkan dan selamat beramal. :)

- Back To 1511 -

5 ulasan:

  1. ha...tau pun kagum...ingat shah ni ape? pakar tau?hahaha...

    BalasPadam
  2. memang la kagum .
    dlm banyak2 benda ..
    karpet plak yg shah duk cerita .

    serius , sangat WOW ..
    hahaaa

    BalasPadam
  3. ntah arrr...shah mcm minat lak bab2 hiasan dalaman ni...heheheh

    BalasPadam

Tinggalkan pandangan