Monolog

"Kalau suka boleh baca"

Jumaat, 29 Oktober 2010

Belajar Cara Untuk Membuat Sendiri Kabel UTP

Salam kepada bloggers. Hari ni aku memang tengah berminat nak kongsi dengan korang semua tentang rangkaian komputer ni. Jadi kali ni aku nak ajar korang semua macam mana cara nak buat sendiri kabel UTP yang gunanya untuk komputer untuk sambung ke router tu. Tau tak? kalau tak tau baca sampai habis ok? hehehe..




Apa itu kabel UTP?
UTP adalah singkatan daripada 'Unshielded Twister Pair' digunakan dalam komunikasi atau rangkaian komputer. UTP juga boleh datang dalam pelbagai saiz berdasarkan jumlah pasangan/pair dan yang paling biasa kita guna untuk network adalah standard Cat5 atau Cat6 yang mempunyai sebanyak 4 pair.


Apa yang kita perlu tau sebelum kita boleh buat satu kabel UTP?


KOD WARNA














Kod warna ni digunakan untuk susun wayar-wayar kecik yang ada di dalam cable ini sebelum kita masukkan ke dalam RJ45 connector.

Apa yang kita perlu sediakan?
































Caranya :-



1. Potongkan jaket kabel mengikut ukuran yang betul

2. Potong dalam ukuran lebih kurang 4cm. Pastikan korang tak rosakkan konduktor kabel tu.




3. Luruskan konduktor kabel tu dan korang susun mengikut susunan kod warna yang betul. Kebiasaannya kita akan guna kod warna T568B.






4. Luruskan konduktor kabel tu dan potong kelapan-lapan konduktor dihujungnya untuk pastikan ia lurus untuk dimasukkan kedalam RJ45 connector.






 5. Pastikan korang pegang kabel tu betul-betul dan masukkan kedalam RJ45 connector. Korang mesti tekan kuat-kuat untuk supaya connector tu bersentuh dengan tembaga yang ada didalam konduktor tu.






6. Masukkan RJ45 connector yang korang dah pasang pada kabel tadi kedalam RJ45 Crimper tadi berhati-hati supaya tak tercabut atau longgar.

7. Tekan Crimper tadi sekuat mungkin supaya modular RJ45 connector itu terbenam dengan kemas di atas konduktor kabel tersebut.





8. Lakukan benda yang sama dengan hujung wayar yang satu lagi. :)







Senang kan? harap info ni membantu korang untuk buat kabel UTP sendiri. Tak payah beli mahal-mahal untuk yang dah siap. Kan jimat tu? Bijak....Bijak... hehehe... bye! 

2 ulasan:

  1. ehehe stuf2 die terlalu mahal hanye tuk dpt kn
    utp cable :p

    eheheh better beli >:)
    tp info yg sgt2 berguna

    BalasPadam
  2. stuff ni xperlu beli pun xpe...biasa bapak2 kite pnye toolbox msti ade pnye...gi cari kt pakcik2 ke pnjam kejap..hehe..

    BalasPadam

Tinggalkan pandangan